0,00 DKK

Din kurv er tom

Swipe to the left

Ultimativ GUIDE til valg af fiskehjul

Ultimativ GUIDE til valg af fiskehjul
20. feb. 2023

Fiskehjulet er nok noget af det vigtigste i hele dit setup, da det er din primære kontakt til dit endegrej og det du arbejder mest aktivt med under fiskeri. Det er også derfor utroligt vigtigt at du får det rigtige fiskehjul til netop dit fiskeri. Der er mange forskellige producenter, teknologier og faldgruber, som vi vil prøve at styre dig udenom herunder.

Hvilke typer fiskehjul er der?

De mest udbredte typer fiskehjul er; fastspolehjul, mulithjul, baitrunnerhjul og fluehjul. Hver af de forskellige typer hjul har deres egne forcer og svagheder, og det er derfor vigtigt at du finder den rigtige hjultype. Herunder gennemgår vi kort de forskellige typer – hvis du vil høre mere er du altid meget velkommen til at ringe til os, eller besøge vores fysiske forretning.

Fastspolehjul:

Fastspolehjulet er uden tvivl det mest almindelig af fiskehjulene. Årsagen til at fastspolehjulet er blevet så almindeligt er uden tvivl på grund af dets brugervenlighed og alsidighed. Det er væsentlig nemmere at kaste med et fastspolehjul, end f.eks. et multihjul. Det gør det også meget velegnet til f.eks. børn og begyndere. Du skal blot slå bøjlen over på hjulet, og holde på linen, så er du klar til at kaste. Det er også væsentlig nemmere at kaste mindre agn med et fastspolehjul, da linen løber direkte af spolen så du ikke har noget modstand.

Vælg den rigtige størrelse hjul

Det første og vigtigste du skal gøre op med dig selv er hvad du skal bruge hjulet til. Det er vigtigt da størrelsen på hjulene passer til forskellige typer fiskeri. Du vil helst undgå at få et hjul der er for stort eller småt til det fiskeri du skal til at dyrke.

Et for småt hjul kan give det problem at det simpelthen ikke har kræfterne til at håndtere de agn og fisk som du fisker efter. Et for stort hjul vil fint kunne håndtere den problemstilling, men det vil føles stort og klodset at gå og fiske med. Derudover er der væsentlig forskel på hvor meget line der kan være på hjulet, og hvor tykt linen kan være.

Fastspolehjulene rangerer bredt i størrelserne, og laves fra helt små str. 500 hjul og helt op til str. 20000. Begge dele er dog absolutte yderpunkter og bruges til specialiseret fiskeri. Til dansk fiskeri er det sjældent at man bruger hjul under str. 1000 og over str. 6000, hvorfor det er de hjul som vi vil gennemgå herunder.

Str. 1000

Et str. 1000 fastspolehjul er i den absolut lette ende, og bruges som regel til fiskeri med meget små agn. Det er især brugbart til fiskeri i Put and Take eller på kysten med UL (Ultra Light) grej, hvor det normalt er korte stænger på 5’6 til 7 fod og lave kastevægte på 1-12 gram.

Derudover bruges det ofte til det lette å-fiskeri efter f.eks. bækørreder, stallinger og regnbueørreder, hvor man som regel bruger en forholdsvist kort stang med lav kastevægt.

Anvendelse:

  • Let kystfiskeri
  • Let å-fiskeri
  • Put and Take-fiskeri

Str. 2000

Et str. 2000 fastspolehjul bruges ofte til noget lettere kystfiskeri, Put and Take fiskeri eller aborrefiskeri, hvor stængerne som regel er 7 til 9 fod og kastvægt 8-20 gram. På kysten kan det b.la. bruges til fjordfiskeri, hvor man som regel fisker med lettere agn og med kortere stænger.

Str. 2000 er som regel en fin størrelse til de yngre lystfiskere, da vægten sjældent er så høj, og det fint kan bruges til f.eks. medefiskeri efter skaller, hornfisk og som nævnt til Put and Take.

Anvendelse:

  • Kystfiskeri f.eks. i fjordene
  • Put and Take
  • Aborre/lettere predatorfiskeri
  • Medfiskeri efter f.eks. brasen, suder ol.

Se vores udvalg af fastspolehjul her.

Str. 2500 og 3000

Et str. 3000 fastspolehjul er nok det tætteste man kommer på et allround fastspolehjul. Det er den størrelse som langt de fleste foretrækker til kysten, da det passer fint på fiskestænger i 8 til 10 fod og kastevægte på mellem 10 og 40 gram.

Hjulet kan dog også bruges til mange andre forskellige typer fiskeri, b.la havnefiskeriet, hvor fiskeriet efter torsk med jigs og blink er blevet populært, og så er der også sæsonfisk som hornfisk og makreller. Det kan dog også fint bruges til å-fiskeri efter havørreder og til medefiskeri efter større fredfisk som suder, brasen ol..

Et str. 2500 fastspolehjul minder som tommelfingerregel meget om et str. 3000, på langt de fleste hjul er forskellen minimal i forhold til størrelse, og den primære forskel er at spolen er en anelse mindre dyb på str. 2500. Det kan således fint bruges til det samme som et str. 3000. Enkelte producenter kan det dog afvige.

Anvendelse:

  • Kystfiskeri
  • Havnefiskeri
  • Jigfiskeri efter torsk
  • Medefiskeri
  • Å-fiskeri efter havørreder

Str. 4000

Et str. 4000 fastspolehjul bruges ofte til det lidt tungere kystfiskeri, hvis du f.eks bruger en tung 10 til 12 fods stang til bombarda fiskeri, da det bedre balancerer vægten i stangen. Det bruges også til det lidt tungere havne og molefiskeri efter torsk og fladfisk.

Hvis du skal fiske efter laks eller havørreder i nogle af de større jyske og svenske åer og elve, så giver et str. 4000 hjul mulighed for at have tilpasse mængder af tyk nok line og bremsetryk, til at den fint kan håndtere selv denne type fisk, og fiskesituation.

Anvendelse:

  • Tungt havørredfiskeri, evt. med bombarda
  • Havne og molefiskeri
  • Lakse og havørredfiskeri i å

Str. 5000 og 6000

Str. 5000 og 6000 fastspolehjul bruges meget sjældent til aktivt spinnefiskeri. Det er som regel til det tungere laksefiskeri i f.eks. Sverige og Norge, til havfiskeri fra båd eller til fiskeri fra mole og havn med tunge agn.

Anvendelse:

  • Laksefiskeri i å og elv
  • Mole og havnefiskeri efter torsk og fladfisk
  • Bådfiskeri efter f.eks. torsk og lignende

Str. 6000+

Fastspolehjul over str. 6000 bruges sjældent til fiskeri i danske farvande. Det er stort set kun til lidt tungere havfiskeri det bruges. Hjulene er dog rigtig fine, hvis du skal fiske tropisk fiskeri, eller tungere havfiskeri i f.eks. Norge.

Anvendelse:

  • Tropisk fiskeri
  • Tungt havfiskeri

Se vores udvalg af fastspolehjul her.

Fastspolehjulets opbygning

Fastspolehjul med frontbremse

Fastspolehjul med frontbremse


Fastspolehjul med bagbremse

A: Bremsen

Bremsesystemet er nok det mest essentielle på hele fiskehjulet, da det er det som du bruger til at fighte fisken. En forkert indstillet eller dårligt fungerende bremse kan nemt koste drømmefisken. 

Langt de fleste fastspolehjul laves i dag med frontbremse. Det er fordi det gør at hjulene kan være væsentlig mere kompakte, samt at producenterne kan bruge større bremseskiver hvilket giver en markant blødere bremse.

Bagbremsen bliver dog stadig foretrukket af nogle, og især til nyere lystfiskere, da bremsen sidder bagpå hjulet, og dermed er nemt at komme til. Derudover kan man ikke ved et uheld komme til at løsne bremsen så meget, at spolen ryger af.

B: Spolen

Fastspolehjulets spole er ret ligetil. Det er her linen opbevares på hjulet, og bliver lagt tilbage, når du tager linen ind. Der kan dog være væsentlig forskel på spolernes dybde og størrelse, samt om de er lavet til nylon eller flettede liner.

Spolerne kan ligeledes være lavet af forskellige materialer. Udover at det har en betydning for vægt og holdbarhed, skal man også være opmærksom på det, når man vælger line. Hvis du får en spole i metal/aluminium/lignende, og gerne vil have fletline på hjulet, så er det vigtigt at du montere en mængde nylonline bag den flettede line, da du ellers risikerer at den uelastiske flettede line kan dreje rundt om spolen.

C: Bøjlen og rotoren

Hjulets bøjle er en vigtig del af balancen i hjulet, og samtidig er det den som du skal slå over, når du skal kaste. Der sidder dog også noget meget vigtig mekanisk i bøjlen, nemlig lineføreren. Lineføreren er vigtig da det er her linen kører igennem, når den skal tilbage på spolen. Da der sidder et lille kugleleje inde i den, er den meget udsat for f.eks. saltvand, snavs og sand. Det er også lineføreren som er vigtigst at give en dråbe syrefri olie forholdsvist ofte.

Rotoren er den bevægelige del af hjulet, som drejer rundt om egen akse, og fordeler linen på spolen.

D: Hjulhuset

Hjulhuset indeholder stort set al finmekanikken i et fiskehjul. Det er her du finder kuglelejer, gear og stort set alle de bevægelige dele i hjulet.

E: Hjularm og håndtagsknop

Hjularmen er din primære kontakt med de indre dele af fiskehjulet. De kommer i mange forskellige udformninger, materialer og monteringsmuligheder. Hjularmen sider ofte fast med en pal som går gennem (eller delvist) gennem hjulhuset og forbindes med en skrue på modsatte side af hjulet.

På hjul i bedre kvalitet skruer man det ofte direkte ind i hjulet, for at undgå slør i indtagningen og nedbringe vægten. Her vil du ofte opleve at hjularmen bliver leveret løst i kassen, og skal monteres på.

Hjularmen er ofte ret udsat for salt, snavs og andet, og det anbefales derfor jævnligt at give det en enkelt dråbe olie.

Bagstopknap

Nogle fastspolehjul har en lille knap/pal, som normalt er placeret lige ved hjulets spole, eller på bagsiden af hjulet. Med denne knap kan du slå bagstoppet fra på hjulet, så rotoren kan drejes i begge retninger. Det er mest et levn fra tidligere tider, hvor bremserne ikke var gode nok til at man kunne fighte fisk på dem, men der er stadig mange der aktivt bruger dem til fiskeriet, hvis man skal give lidt line under fighten, uden at slå bøjlen over.

Hvis du modtager et fastspolehjul, hvor du kan dreje hjularmen i begge retninger, er det altid en god idé at starte med at undersøge om der er en bagstopknap.

Størrelsen på hjulene kan variere

Vær opmærksom på at forskellige producenter af fastspolehjul har deres egne standarder for opgørelse af størrelse. Det vil sige at du ikke kan regne med at et str. 3000 Shimano fastspolehjul er samme størrelse som et str. 3000 Daiwa hjul. Hvis du er i tvivl om det, så vil vi meget gerne hjælpe med rådgivning omkring dit valg af fiskehjul.

Der er også nogle producenter som bruger helt andre angivelser. F.eks. bruger ABU 10, 20, 30, 40 som du dog som udgangspunkt kan oversætte til str. 1000, 2000, 3000, 4000. På nogle modeller er det dog ikke helt så ligetil – f.eks. på Penn hjulene kan det hedde 260, 360, 460, 560, som er væsentlig større og tungere end andre i samme gruppe.

Se vores udvalg af fastspolehjul her.

Baitrunnerhjul og Big Pit hjul

Baitrunnerhjulene er en særlig kategori af fastspolehjul, der har samme opbygning, men med visse modifikationer. Hjulene er tilpasset til fiskeri med tackler på bunden eller flåd efter f.eks. gedder, karper, stør, maller og lignende. Det særlige ved baitrunnerhjul er at man helt kan frikoble bremsen, så fisken har mulighed for frit at kunne tage line, uden at mærke modstand fra bremsen, når den svømmer afsted med agnen.

Eksempel på Baitrunnerknap på Shimano hjul

Baitrunnerfunktionen har flere forskellige navne, alt efter hvilken producent der har produceret hjulet. Shimanos Baitrunner er nok den mest velkendte, men du finder også f.eks. Penn Liveliner, som dækker over den samme funktion.

De er kendetegnet ved en knap eller pal bag på hjulet, som kan frikoble spolen. Du har mulighed for at indstille modstanden i frikoblet tilstand via en bremseknop bagerst på hjulet.

Quickdrag hjul

I nyere tid er de såkaldte Quickdrag hjul også blevet meget populære til det samme fiskeri som baitrunnerhjulene. Her har du ikke en knap til at frikoble bremsen. Det fungerer ved at du har en almindelig frontbremse, som du finder på mange andre fastspolehjul. Den er dog markant mere følsom end på et normalt fastspolehjul, hvorfor du med ganske lidt bevægelse på bremsen kan gå fra en næsten frikoblet bremse, til et bremsetryk hvor du kan kroge og fighte fisken.

Big Pit hjul

Big Pit hjul er meget populære til karpefiskeri, da du får en meget høj, og forholdsvis smal spole, hvilket gør at du kan have meget line på hjulet, som er fordelt ud over en større overflade. På den måde løber linen nemmere af hjulet, hvilket giver dig mulighed for længere kast, selv med en kraftigere monofil line. Desuden tager hjulet også mere line ind pr. omgang, hvilket optimerer fight egenskaberne og gøre det nemmere at rulle tackleren ind fra stor distance. Vægten og størrelsen øges dog væsentligt, hvorfor man ikke bruger det som standard spinnehjul. Big Pit hjulene er dog for det meste er placeret i et rodpod eller på banksticks, hvor vægten ikke har den store betydning.

Se vores udvalg af Baitrunner og Big Pit fiskehjul her.

Multihjul (Multiplikatorhjul)

Multihjulet er for mange nok et lidt ubeskrevet kapitel, udover til bådfiskeri efter torsk, trolling, laks og lignende. Det er da også helt klart her hjulene har deres force, da de er væsentlig stærkere end almindelige fastspolehjul, hvorfor de egner sig rigtig fint til denne type fiskeri. Det er den type de fleste kender som et rundt multihjul, hvor B.la. ABU’s røde Ambassadeur multihjul står klart for mange.

De senere år er lavprofil multihjulene dog også begyndt at vinde mere frem, hvor der er mere fokus på kasteegenskaber, at hjulet er velkørende og generelt mange af de samme ting, som man kigger på ved et fastspolehjul. Årsagen til at lavprofilhjulene er blevet mere populære, er primært fordi du har bedre og mere direkte kontakt med agnen, end på et konventionelt fastspolehjul.

Hvad kan multihjul bruges til?

Selvom multihjulene ser ens ud i opbygning, form osv., så er der stor forskel på hvad de fungerer til. Lidt groft opdelt kan de deles op i 2 hovedgrupper: kastehjul og havhjul.

Kastefiskeri

Multihjul til kastefiskeri har tidligere mest foregået efter laks, gedder og andre større fisk, hvor den direkte kontakt og kraftoverførelse fra hjulet har været en fordel. Her er det ofte de klassiske runde multihjul som er blevet brugt, dog i noget mindre modeller end dem man bruger til havfiskeriet.

Eksempel på almindelig kastemultihjul

De sidste 10 år har lavprofilhjulene dog også gjort sit indtog på det danske marked. De er oprindelig lavet til Bass fiskeri i USA, men fungerer rigtig fint til det lette og delikate fiskeri efter aborre, sandart og evt. gedder. Disse hjul er kompakte, lette og har mere fokus på følsomhed end de større hjul.

Eksempel på lavprofilhjul

Lavprofilhjulene bliver også lavet i større modeller, som egner sig rigtig fint til kraftigere geddefiskeri.

Der er også nogen der bruger multihjulene til kystfiskeri. Det stiller dog enormt store krav til hjulet, og din kasteteknik for at du opnår samme kastelængde som du ville kunne med et almindelig fastspolehjul. Det kan dog give nogle fordele, hvis du mestrer det.

Havfiskeri

Multihjulene har altid været meget populære til havfiskeri, uanset om det er til pirkefiskeri eller trolling. Den simple årsag er egentlig at hjulene er markant stærkere og bedre holder til det pres som kommer under denne type fiskeri, kontra et almindelig fastspolehjul. Når man så samtidig sjældent skal kaste agnen under havfiskeri, er multihjulene et oplagt valg.

Eksempel på havhjul med lineføre

Eksempel på havhjul uden lineføre

Især til det tungere pirkefiskeri er hjul uden lineføre populært af flere forskellige årsager. Den primære årsag er at linen hurtigere kan komme af hjulet, da den ikke skal føres ind gennem lineføren. Derudover er lineføreren et svagt punkt på hjulet, som man godt kan leve uden, hvis man er ekstra opmærksom, når man hiver linen ind.

Det er også en fordel at have et havhjul med en høj gearing, gerne over 5.8:1, da det ofte er store dybder man fisker på, og du selvfølgelig gerne vil kunne hive din agn hurtig ind igen.

Til trolling fiskeriet er der også mange multihjul der er særligt tilpasset til det, i form af f.eks. linetæller, så du kan se hvor dybt du fisker, samt en knarre som kan kobles til, og som afgiver en høj lyd når der bliver taget line af hjulet.

Se vores udvalg af multi fiskehjul her.

Eksempel på trollingehjul med linetæller

Fordele og ulemper ved multihjul

Fordele

  • Bedre kontakt med endegrejet
    • Mange vælger mulithjul til predatorfiskeri efter f.eks. aborre, sandart, gedder og lignende, da man har bedre kontakt med agnen. Linen og hjulet er væsentlig tættere på klingen, og samtidig har du mulighed for at have en finger på linen og spolen hele tiden. Udover at du kan mærke selv de mest forsigtige hug, kan du også bedre fornemme om f.eks. en softbait har den korrekte gang i vandet.
  • Mulighed for at indstille spolehastigheden
    • Mange mulithjul har helt op til tre forskellige typer bremser: den konventionelle stjernebremse, spolebremse og på mange modeller, en centrifugal/magnetbremse (bliver forklaret nærmere senere). Når man skal lære at kaste med agnen er det et vigtigt redskab, da det kan spare dig for mange problemer.

      Hvis det anvendes til pirkefiskeri eller havfiskeri er det også en fordel, da man hurtigere kan få sin pirk ned til bunden, hvilket giver bedre chancer for at fange en fisk.
  • Stærkere og mere robuste
    • Denne overskrift henvender sig primært til de runde mulithjul og de større lavprofilhjul. Den primære årsag er at linen kører direkte på spolen, hvilket giver en væsentlig bedre kraftoverførelse, når du skal rulle større agn og fisk ind. På et fastspolehjul kommer der et ”knæk” ved rotoren, så den taber en del kraft.

Ulemper

  • Kræver teknik
    • Et multihjul kræver en del teknik for at de kan fungere ordentlig. Du er nød til aktivt at styre spolehastigheden, for at undgå overløb på spolen. Det gør du nemmest med din tommelfinger, men du kan også indstille spolebremsen til at nedsætte hastigheden, og dermed chancen for overløb. Problematikken ved at anvende spolebremsen når du kaster, er at du ikke kan opnå lige så lange kast.
  • Læringskurve
    • For at lære at kaste med multihjul vil du opleve at der er en læringskurve, før du kan kaste ordentlig med hjulene. Der er et fastspolehjul mere simpelt at gå til.

      Udover din teknik skal du også lære at indstille det enkelt multihjul korrekt til din kastestil og hvilken type agn du fisker med. Det er meget individuelt, men vi hjælper naturligvis gerne med råd og vejledning.
  • Fuglereder
    • De første par gange du skal kaste med et multihjul, eller blot fire en pirk til bunden fra en båd, vil du nok opleve det fænomen som vi kalder en fuglerede – spolen har fået for meget fart på i forhold til hvor hurtigt linen kan køre af spolen, hvilket har skabt kaosset du kan se herunder.

Hvordan undgår man fuglereder?

Den nemmeste måde at undgå fuglereder er ved at øve kasteteknikken igennem, og styre spolehastigheden med tommelfingeren – ganske enkelt sætte den på spolen og ”manuelt” reducere farten. Det er især vigtigt at være opmærksom når dit endegrej holder op med at bevæge sig – til pirkefiskeri vil det være når pirken rammer bunden, og ved kastefiskeri er det når agnen rammer vandoverfladen.

Ved kastefiskeri kan også indstille spolebremsen og evt. magnet bremsen, så vægten af agnen kun lige kan trække linen af spolen, når denne er frikoblet.

Derudover kan man også med fordel anvende nylon line, da den er elastisk og som regel en del tykkere end de flettede liner, som reducerer risikoen for overløb. Derudover er det også væsentlig nemmere at få reddet en fuglerede, når det er nylon line – hvis uheldet nu skulle være ud.

Multihjulets opbygning

Til dette eksempel er brugt et lavprofilmultihjul, da det her er nemmere at danne sig et overblik over det forskellige dele. På langt de fleste multihjul er tingene placeret de samme steder, uanset om det er lavprofil eller et af de mere traditionelle runde multihjul.

A: Frikoblingsknappen

Tilsvarende til bøjlen på et fastspole hjul er det denne knap du skal trykke på, for at linen kan komme af spolen. Den kan findes forskellige steder på multihjulene, alt efter hvilken producent og type multihjul det er. På et af de klassiske runde multihjul findes på ofte på den ydre ramme af hjulet.

B: Spolen

Spolen er der hvor linen opbevares. I modsætning til fastspolehjulene, drejer spolen rundt om egen akse på multihjulene. Det er også her man ofte kan finde en fordel ved multihjulene da det ofte kan indeholde rigtig meget line.

Vægten på spolen er også vigtig. Jo lavere vægten er, desto hurtigere vil den kunne dreje rundt. På kastemultihjul vil du derfor ofte opleve at de er lavet i aluminium og med huller, for at nedbringe vægten.

C: Spolebremsen

Spolebremsen er et af dine vigtigste værktøjer i forhold til at styre hvor hurtigt spolen kan dreje rundt, og dermed føre line af hjulet. Bremsen øger ganske enkelt trykket på spolen, hvilket gør at den drejer langsommere rundt. Det er især en fordel at bruge noget tid på at indstille denne korrekt, når du starter med at kastefiske med multihjul.

D: Centrifugal/magnetbremse

Ligesom spolebremsen kan en centrifugalbremse og magnetbremse hjælpe med at nedsætte risikoen for overløb/fuglereder. Måden de er opbygget på og fungerer varierer dog utroligt meget fra model til model. Vi hjælper naturligvis meget gerne med råd og vejledning om de enkelte modeller, hvis du kontakter os.

E: Lineføre og evighedsskruen

Lineføreren sørger for at linen bliver kørt ordentlig og jævnt tilbage på spolen. Den er som regel monteret med en forring af en art for at beskytte linen. Lineføreren sidder fast på en evighedsskrue, som er placeret parallelt med spolen. Der er et fast mønster, som gør at lineføreren altid bevæger sig med samme tempo. 



Dette er et udsat sted, og det er vigtigt at huske at vedligeholde og rense det, især hvis hjulet bruges i saltvand.

F: Håndtag

Håndtaget kan være udformet på mange forskellige måder på multihjul. På kastehjulene er det ofte et dobbelthåndtag, så man nemt kan få greb og samtidig giver det bedre balance.

På mange af havhjulene varierer det en del. Udover det klassiske dobbelthåndtag, er overdimensionerede enkelthåndtag også populære, da de ofte giver en bedre og mere effektiv kraftoverførelse.

G: Stjernebremsen

Stjernebremsen er den bremse som du skal bruge til at justere hvor meget bremsetryk der er på hjulet. Når du f.eks. skal fighte en fisk, er det den bremse du anvender til at justere hvor meget tryk du kan ligge på.



Det er samtidig den eneste bremse som ikke bruges til at justere hvor hurtigt spolen løber i kastet.

Højre eller venstrehånd?

Vi får mange forespørgsler på om man skal vælge hjulet med højre eller venstrehånds indspinning, da mange af multihjulene findes i begge modeller. Traditionelt set har højrehåndsmodeller været normen, men med tiden er venstrehåndsmodellerne blevet mere populære, da de minder mest om fastspolehjulet, hvilket nogle foretrækker.

Det er dog helt klart en præference sag, og kommer naturligvis også an på om du er højre eller venstrehåndet.

Se vores udvalg af multi fiskehjul her.

Ordforklaring – Fastspolehjul, multihjul og baitrunnerhjul

Gearing

På alle fastspolehjul, baitrunnerhjul og multihjul fremgår der en gearing, som f.eks. står som 6.2:1, 5.0:1 eller generelt en betegnelse som er X.X:1. Betydningen af dette kan være lidt svær at lure, men det er ret vigtigt for dit fiskeri.

Gearingen er et udtryk for hvor hurtigt du kan køre din line ind på hjulet. Det betyder ganske enkelt at hvis gearingen er 6.2:1, så kører hjulets rotor (fastspolehjul/baitrunnerhjul) eller spole (multihjul) 6.2 gang rundt, for hver gang du laver en hel omdrejning på hjularmen. Så en høj gearing vil du nemt kunne spinne din agn hurtigt ind, mens en lav gearing gør det modsatte – eller i det mindste tager det linen langsommere ind.

Lineindtag varierer dog også ud over gearingen, da især spolens størrelse har betydning for hvor hurtigt du kan tage linen ind.

Bremsetryk

Bremsetrykket er hvor meget hjulets bremse kan trække i direkte træk, når det er fuldt blokeret.

Du skal dog være opmærksom på at blot fordi et hjul er opgjort til et bremsetryk på f.eks. 5kg., så kan det faktisk snildt fange fisk der er væsentlig større end dette. Derudover skal du huske på at resten af dit setup (fiskestang og line) skal passe til bremsetrykket og målfisken.

Et godt tip til test af bremsetryk er at montere sit sæt op og så binde linen fat i noget der ikke rykker sig. Så kan du i fred og ro få ene fornemmelse af hvordan din bremse skal indstilles. Du vil også opleve at et bremsetryk på 5 kg er ganske voldsomt.

Linekapacitet

Linekapacitet er som ofte opgjort XXXm/0,XXmm (på Fiskegrej.dk finder du dette på alle vores fastspole, mulithjul og baitrunnerhjul). Det er et udtryk for hvor mange meter af en given tykkelse nylonline, der kan været på hjulets spole. Du skal være opmærksom på at linediameteren er taget på en nylonline, hvorfor det kan være svært at direkte overføre det til en flettet line.

Kuglelejer

For mange er antal kuglelejer i hjulet en måde at måle kvaliteten på et fiskehjul. Det er heller ikke helt ved siden af, da kuglelejerne helt klart er noget af det som giver den bløde og behagelige indspinning. Kuglelejer består af et lille af en ydre ”skal” som dækker for en masse små kugler som kan bevæge sig inde i kuglelejet. Den inderste ring kan køre rundt, og er det som du oplever som den behagelige og bløde indspinning.

At mængden af kuglelejer alene er det der gør et hjul velkørende er dog ikke helt rigtigt. Mange hjul i den billigere ende af skalaen har 8-10 kuglelejer, men kører ikke væsentlig bedre end dem med 3-4 kuglelejer. Den simple forklaring på det er at der er forskel på kuglelejerne. Hvis du har 10 kuglelejer i f.eks. stål, kontra 4 kuglelejer i bedre kvalitet, som f.eks., keramik eller rustfrit stål, vil du opleve at de 4 kuglelejer nemt kan slå de 10 kuglelejer i forhold til holdbarhed og hvor behagelig indspinningen er.

Det er derfor en rigtig god idé at holde øje med hvilke typer kuglelejer der er i, samt hvilket materiale de er lavet i, i lige så høj grad som hvor mange der er.

Fluehjul

Fluehjulene skiller sig en del ud fra de andre hjultyper, hvor det primære fokus er at hjulet skal være velkørende og have en god bremse. Til danske forhold er det meget sjældent at du reelt bruger fluehjulet til andet end at opbevare din line, mens du går og fisker. I mange tilfælde vil det derfor være vigtigst at du har den rette balance mellem din stang og dit hjul i forhold til vægtfordeling, da det ellers vil kunne gøre dine kast mere besværlige, hvilket gør at du bruger flere kræfter på at kaste.

Det er her vigtigt at nævne at mens problemet for nogle af de billigere hjul er at de kan blive for tunge, så kan problemet også være det modsatte. På nogle af hjulene i den høje prisklasse er producenterne meget fokuserede på at holde vægten så lav som muligt – det er ikke ensbetydende med at det passer til alle stænger, da et for let hjul også nemt kan ødelægge balancen.

Se vores udvalg af flue fiskehjul her.

Materiale

Når du starter ud med fluefiskeriet vil du ofte støde på hjul som er lavet i grafit. Det er et rigtig fint sted at starte, da hjulene er forholdsvis lette, håndterer saltvand godt og er yderst prisvenligt, sammenlignet med mange andre materialer.

Hjulene i mellem og højt prisleje vil som ofte være lavet i aluminium eller en anden type legering.

Derudover kan der være forskel på hvordan hjulet blevet udformet. Mange hjul er enten støbte eller CNC-fræsede ud af en massiv blok af materialet. Da den teknologi som bliver anvendt til at fræse hjulene er millimeterpræcise er det ofte dem som giver de bedste fluehjul, da de enkelte dele i hjulet passer perfekt sammen.

Fullframe

At et fluehjul er lavet med fullframe betyder egentlig at hjulets spole er sat ind i selve rammen på fluehjulet, og at den er lukket hele vejen rundt om spolen. Det er meget populært til dansk fiskeri, da mange ofte bruger en tynd skydeline. Hvis du anvender et fluehjul uden fullframe, risikerer du at de tynde liner kan glide ind under rammen på spolen, og sætte sig fast.

Højspole

Højspole hjul (eller Large Arbor) er blevet meget populært og et must-have for mange fluefiskere. Det betegner størrelsen på selv spolen som linen sidder på. Er diameteren høj og bredden lav, så er der god chance for at du har fat i et højspolehjul. Det har nogle helt klare fordele, kontra mere konventionelt udformede fluehjul, hvor du har en lav diameter.

Fordelen ved det er at du hurtigere kan få linen ind på hjulet, da hver omdrejning ganske enkelt tager mere line ind. Derudover ligger linen i større løkker på hjulet, hvilket nedbringer hukommelsen i linen – du undgår ganske enkelt at linen kommer af hjulet, og ligger sig i store cirkler.

Bremse

Bremsen er, udover vægten, det vigtigste at kigge på, når du skal finde et nyt fluehjul. Selvfølgelig skal bremsetrykket kunne håndtere den type og størrelse fisk, som du skal fiske efter, men ligeså vigtigt er det at bremsen ikke har for meget slør i den første del af trækket.

Når den store fisk hugger, er de første par sekunder kritiske som fluefisker. Du har som regel noget løs line på jorden eller i en linekurv, som du skal have håndteret, så du kan fighte fisken på dit hjul.

Hvis bremsen har slør, eller ikke starter blødt op, risikerer du at miste fisken når den rammer hjulets bremse. Eller at linen ganske enkelt knækker, hvis du fisker med meget tynd forfangsline.

Herunder er en kort gennemgang af de mest gængse typer bremse:

  • Click n’ pawl/Click-bremse

Dette er den helt traditionelle type bremse, blot en pal som går ind i et lille tandhjul – alt efter producent kan det varierer lidt i udformning, men funktionen er den samme. Denne type bremse har ikke meget funktion, udover at fungere som en overløbsbremse, når du skal have line af hjulet.

Fordelen ved det er dog at det holder vægten nede, og er nemt at vedligeholde, da det er et ”åbent” system. Det er stadig populært til let å-fiskeri efter f.eks. bækørreder, stallinger og lignende.

  • Skivebremser

Skivebremser er nok det mest almindelige i moderne fluefiskeri. De er lavet med kulfiber og stålskriver, eller blot med stålskiver, og er nok de mest pålidelige og bløde bremser, samtidig med de er holdbare. Du skal dog være opmærksom på om det er en forseglet bremse, da det har betydning for hvor meget vedligeholdelse det kræver – en forseglet bremse kræver ikke vedligeholdelse.

Oprindeligt blev skivebremserne lavet med korkskiver, men de bliver hurtigt slidt, og især hvis man bruger dem i saltvand skal man være opmærksom på dette. Fordelen ved korkskiverne er at det stort set ikke har noget opstartsslør.

Skal du starte op på fluefiskeriet?

Så anbefaler vi at du primært bruger dit budget på fluelinen og fluestangen. Det er de to dele af dit set up som du reelt bruger til at kaste og fiske med, hvorfor det er vigtigere at det fungerer, end at du har et dyrt fluehjul. Det skal naturligvis stadig passe til stangen, og de fleste af de billigere hjul har stadig velfungerende bremser, hvis du nu skulle løbe ind i drømmefisken.